Monday, February 04, 2008

ATAS ARAHAN PIHAK TERTENTU, CERAMAH DATO' SERI ANWAR IBRAHIM DI DESA MENTERI TELAH DIGANGGU OLEH PIHAK POLIS.

Kami Dewan Pemuda Pas Kawasan Kelana Jaya berasa amat kesal dengan gangguan pihak polis terhadap ceramah Dato' Seri Anwar Ibrahim yang dirancang pada tarikh 4 Febuari hari ini.
Kejadian berlaku apabila ceramah pertama telah dimulakan oleh Puan Mastura Muhd, bekas calon Pas bagi Dun Seri Setia pada pilihanraya umum ke-11 telah diganggu oleh Ketua Polis Daerah Petaling (IPD PJ) yang mengumumkan bahawa program ceramah berkenaan tidak mendapat permit dan diisytiharkan sebagai perhimpunan haram.

Akibatnya keadaan manjadi agak tegang, namun ianya dapat dikawal apabila pihak penganjur termasuk Dato' Seri Anwar Ibrahim sendiri mengadakan perbincangan pihak polis. Setelah diadakan perbincangan beberapa kemudian akhirnya polis hanya membenarkan Dato' Seri Anwar berucap dalam masa 20 minit dengan syarat pembesar suara hanya dibenarkan di dalam premis.

Di sini kami DPPKJ tidak nampak bahawa pembatalan permit ceramah ini adalah bertujuan untuk kepentingan dan ketenteraman awam kerana sebaik sahaja pengumuman dibuat oleh Ketua IPD PJ orang ramai telah mula mengerumuni jalan di depan Blok 2 Desa Mentari, akibatnya jalan menjadi sesak dan lalu lintas menjadi tidak terkawal. Sedangkan jika ceramah dibenarkan keadaan akan dapat dikawal kerana orang ramai boleh mengikuti ceramah di padang berhampiran yang disediakan dengan pembesar suara dan skrin layar.

Maka di sini kami percaya bahawa pembatalan permit ceramah ini adalah atas desakan daripada pemimpin Umno dan Barisan Nasional kerana dijangkakan Dato' Seri Anwar dan Pengarah Penyelidikan Pas Pusat, Dr Dzulkifli Ahmad akan memperincikan kepada rakyat tentang bagaimana negara berkebajikan dapat dilaksanakan apabila Barisan Alternatif mendapat mandat dalam pilihanraya umum akan datang. Kami juga dimaklumkan bahawa permohonan permit telah dihantar kepada pihak polis namun tidak mendapat apa-apa jawapan.

Walau bagaimanapun program ceramah malam ini telah memperlihatkan gelombang kebangkitan penduduk di Parlimen Kelana Jaya yang terdiri daripada pelbagai kaum yang bertekad untuk memberikan sokongan kepada Barisan Alternatif pada pilihanraya akan datang.












No comments: