Sunday, March 18, 2007

RIADAH DAN DEMONSTRASI.



Siang tadi telah diadakan rehlah pemuda bertempat di pantai perkelahan Bagan Lalang Selangor. Rehlah yang pertama diadakan bagi tahun 2007 ini bertujuan untuk merapatkan ukhwah sesama ahli memandangkan Pemuda Kelana telah menerima kehadiran ahli-ahli baru sejak akhir tahun yang lalu. Program yang mengambil masa tidak sampai sehari ini telah diisi dengan acara sukan dan jamuan.

Siang tadi juga telah berlangsung satu demonstrasi aman bagi membantah kenaikan kadar tol anjuran Gabungan Memprotes Kenaikan Tol (Protes) bertempat di pusat membeli-belah Summit USJ. Sebaik sahaja selesai program rehlah, kami terus bergegas ke USJ, Subang Jaya untuk menyertai demonstrasi yang dianjurkan. Namun begitu adalah sesuatu yang mengecewakan apabila demonstrasi yang bertujuan untuk menyuarakan rintihan rakyat ini berakhir dengan penangkap lima orang penunjuk perasaan. Setiba sahaja kami di lokasi, begitu ramai anggota polis dan pasukan penguatkuasa MPSJ memenuhi sekitar Summit USJ termasuk helikopter polis yang berlegar-legar di ruang udara USJ. Ketika itu kami mendapat tahu bahawa beberapa orang telah pun di bawa ke balai polis.

Apa yang ingin kami kongsi di sini semasa dalam perjalanan untuk cuba menyusul mereka yang ditahan. Di USJ 6 telah terjadi satu kemalangan jalanraya. Apa yang menghairankan tiada satu pun anggota polis yang ditempatkan di situ, yang ada hanyalah kon polis. Bagi kami ianya berkemungkinan kerana semua anggota polis telah dikerah untuk menghalang penganjuran demonstrasi di USJ 1 . Apa yang dapat kami simpulkan daripada isu ini ianya menunjukkan betapa takutnya golongan pemerintah terhadap usaha-usaha untuk memastikan agar isu kenaikan kadar tol ini terus tersemat di hati rakyat sehingga menjelangnya pilihanraya umum akan datang. Oleh itu selain daripada demonstrasi, usaha-usaha bagi menyedarkan rakyat tentang kenaikan kadar tol dan juga kenaikan-kenaikan yang lain ini haruslah diteruskan misalnya melalui pengedaran risalah kepada masyarakat.

No comments: