Saturday, July 14, 2007

NUANSA PENULISAN PAK SHUKOR HARUN - HASRAT DAN HARAPAN KEPADA PENULIS MUDA.


Pagi tadi bertempat di Markaz Pas Kawasan Kelana Jaya telah diadakan suatu pertemuan antara para penulis dengan Pak Shukor Harun. Pertemuan yang diatur oleh Tim Penerangan Pemuda Pas Kawasan Kelana Jaya ini bertujuan untuk memberikan peluang kepada mereka yang sedang berjinak-jinak dengan penulisan khususnya di laman web atau blog untuk mengutip ilmu dan pengalaman bermanfaat daripada Pak Shukor yang pernah menjadi wartawan di akhbar Utusan dan Harakah dan hingga kini masih aktif menulis.

Selama hampir dua jam bersama Pak Shukor, begitu banyak ilmu dan pedoman yang diperolehi oleh para peserta termasuklah oleh penulis sendiri. Antara yang ditekankan oleh Pak Shukor kepada para penulis muda pada pertemuan itu ialah berkenaan aspek dakwah dalam penulisan, kepentingan membaca dan menguasai ilmu, kebenaran dan kejujuran dalam penulisan, memiliki kemahiran berbahasa dengan kreatif dan menghindari sikap emosional dalam menulis.

Yang pastinya pertemuan pagi tadi bukanlah pertemuan yang pertama dan terakhir bagi kami, pertemuan seumpama ini akan diteruskan lagi pada masa akan datang agar dapat menyediakan golongan penulis pelapis yang berjiwa pendakwah.

No comments: